Top 2022

Luty już dawno za nami, więc czas na stworzenie rankingu najlepszych gier 2022 roku. Oczywiście, lista ta jest subiektywna i oparta na kilku założeniach. Przede wszystkim, wyłączyłem wszystkie gry typu „big box”, takie jak Hansa Teutonica. Usunąłem również wszystkie kontynuacje oraz remake’i, np. Kingdomino Prehistoria, Skymines czy Rallyman Dirt. No to lecimy!

Gry, w które nie grałem, ale zapowiadają się obiecująco!

ALONE, PACJENT ZERO, BETRAYAL AT HOUSE ON THE HILL, TINDAYA, VIRTU, SYNDYKAT ZBRODNI, TERRAKOTOWA ARMIA – każdy z tych tytułów ma coś, co mnie przekonywało: a to ciekawy gameplay, a to dobre recenzje, a to temat, albo nawet nazwisko autora, ale ostatecznie zabrakło mi doby na ich poznanie. Żałować? Co z tego Wy polecacie?

THE KING IS DEAD – to strategiczna gra planszowa, w której gracze rywalizują o kontrolę nad Królestwem po śmierci króla. Najbardziej zachęca mnie oryginalna mechanika, która wymaga strategicznego myślenia oraz planowania ruchów. Gra oferuje także ciekawy klimat, którym jest średniowiecze oraz grafikę utrzymaną w minimalistycznym stylu, ale bardzo dobrze oddającą atmosferę gry.

W GROCIE KRÓLA GÓR – w grze wcielamy się w postacie karłów, którzy budują kopalnie i wydobywają surowce, aby zbudować imponujące rzeźby w grocie króla gór. W trakcie gry gracze mają do dyspozycji planszę z 9 sektorami, na której mogą rozmieszczać swoje figury oraz kilka różnych rodzajów surowców, które wykorzystują do konstrukcji rzeźb. Ciekawą mechaniką gry jest fakt, że wraz z postępem gry, gracze mogą wykorzystywać swoje wcześniej zbudowane rzeźby jako elementy konstrukcyjne kolejnych. Podczas swojej tury, gracze mogą wykonywać kilka akcji, takich jak zbieranie surowców, budowanie rzeźb, ulepszanie swoich zdolności oraz akcje specjalne, takie jak kradzież surowców przeciwników.

OAUTH – ta gra może odstraszać swoją mnogością zasad i dużą ilością komponentów, ale tematycznie wydaje się być bardzo interesująca. W grze jeden z graczy wciela się w rolę kanclerza, a pozostali w banitów, którzy starają się przejąć kontrolę nad krainą. Zwycięzca staje się kanclerzem w kolejnej partii, co dodaje ciekawe elementu “legacy” do gry typu area control.

SUKCESORZY – strategiczna gra planszowa dla 2-5 graczy, w której kontrolujemy jedną z frakcji armii macedońskiej. Gracze walczą o hegemonię, legitymizując swoje panowanie wśród macedońskiej arystokracji i kontrolując prowincje imperium. Co do samej gry to druk Phalanxa i jak już gra była wyprzedana, to co najwyżej mogłem  obejść się smakiem, a nie zdziwiłbym się, gdyby to było moje top 1 tego roku.

Honorowe wzmianki

BOONLAKE i MESSINA 1347 – w te gry udało mi się zagrać tylko raz, ale wydawały się na tyle ciekawe, że chciałem o nich wspomnieć. Obydwa tytuły sprawiały wrażenie głębokich i decyzyjnych, chociaż może to tylko pierwsze wrażenia?

FORT – W grze wcielamy się w grupę dzieci, które rywalizują o to, kto zbuduje najlepszą twierdzę, by zaimponować swoim przyjaciołom. Fort wyróżnia się piękną, kolorową grafiką oraz lekkim, przyjemnym stylem gry. Pomimo tego, że nie jest to moja ulubiona gra od Leder Games, wspominam ją z sentymentem, z racji tego, że wędrowała z nami na wczasach.

CTHULHU: CALL OF MADNESS – podobnie jak w przypadku Boonlake’a i Messiny grałem tylko raz. W grze jest mnóstwo negatywnej interakcji, której jakoś nie wykorzystywaliśmy, co doprowadziło do sytuacji, w której gra stała się pasjansem. Mimo to, nadal jestem tym tytułem zainteresowany, ponieważ wiem, że ma ona o wiele więcej do zaoferowania.

WEATHER MACHINE – ten tytuł mnie pokonał. Całą grę czułem się jak debil, który wykonuje same nieoptymalne ruchy, przez co mam wrażenie, że minęło mnie sporo zabawy nad łączeniem akcji w większe kombosy, czy blokowaniem innych graczy. Gra ma prawo być wybitna, ale na pewno trzeba ją lepiej opanować.

HANSA TEUTONICA: BIG BOX – no tu trochę oszukałem, bo wcześniej pisałem, że nie uwzględniam big boxów, ale w ten tytuł grałem po raz pierwszy, i na tyle mi się spodobał, że chciałem o nim wspomnieć. Nie będzie go w topce, ale warto się nim zainteresować 🙂

SKYMINES – podobnie jak Hansa Teutonica, nie jest to nowy tytuł (patrz – reedycja Mombasy), ale na tyle dobry, że pozwolę sobie zwrócić na niego uwagę 😀.

Topka!

10. ARKANA MAGII – to prosta i szybka karcianka, która przynosi na myśl 7 cudów świata. Ma do bólu oklepany temat i opiera się o draft, który znamy od miliona lat. Mimo wszystko, mechaniki dobrze spinają się z tematem, silniczek buduje się w niej przyjemnie, a gra jest na tyle fajna, że zdarzało mi się zagrać kilka razy z rzędu. Polecam!

9. RYZYKANCI – uwaga, wchodzimy na grząski grunt, bo moim zdaniem ta gra wcale nie jest taka dobra. Według mnie to mocne 6/10, ale w jednej grupie, siadła nam tak dobrze, że zdarzało mi się popłakać przy niej ze śmiechu, a z racji tego, że to subiektywna topka, to trafia na miejsce dziewiąte ;).

8. ANKH: BOGOWIE EGIPTU – po pierwszych rozgrywkach myślałem, że będzie to moja ulubiona gra 2022 roku, ale im więcej grałem, tym bardziej traciła w moich oczach. Ostatecznie, dalej chętnie do niej siądę, ale jest to zaledwie (aż?) miejsce 8.

7. BÓR – tak, Bór mam wyżej niż Ankh, ale to tylko dzięki temu, że gra ma mniejsze pudełko i krótszy czas rozgrywki. Dla nas to bardzo dobry aperitif, który zapewnił sobie bezpieczne miejsce w kolekcji.

6. TWISTED FABLES –  w grze wcielamy się w rolę jednej z bohaterek z baśni, takich jak Czerwony Kapturek, czy Królewna Śnieżka. Naszym zadaniem jest pokonanie innych graczy. Każda postać posiada unikalne zdolności, które można wykorzystać do osiągnięcia celów. Gra ma prosty system walki, ale to strategia i układanie planów decydują o zwycięstwie. Twisted Fables charakteryzuje się pięknymi ilustracjami oraz ciekawym wprowadzonym deck builderem

5. RADLANDS – jest to dwuosobowy pojedynek, w którym będziemy zarządzać niewielką ilością wody oraz kartami, które możemy użyć na kilka sposobów. Gra znalazła się wyżej niż Twisted Fables, głównie dlatego, że rozkłada się ją szybciej i jest w mniejszym pudełku, więc łatwiej jest mi ją zabrać do plecaka, czy nawet kieszeni.

4. GOLEM – rozbudowana gra euro osadzona w XVI-wiecznej Pradze, gdzie krążą opowieści o antropomorficznych monstrach ulepionych z gliny. Gracze wcielają się w rabinów, którzy sterują golemami i wydają im rozkazy, uważając, by nie zbuntowały się przeciwko nim. Gra składa się z 4 rund i 12 akcji, a opcji jest mnóstwo. Wymaga strategii i pokonania przeciwników. Pomimo tego, że tytuł mam na czwartym miejscu, to nie była to miłość od pierwszego wejrzenia. Musiałem trochę w to pograć, żeby docenić kunszt mechaniki. Gra może byłaby wyżej, gdyby oryginalny wydawca lepiej ją wydewelopował. Kto widział ikonologię i kolorystkę, ten wie, o czym mówię.

3. WYSPA DINOZAURÓW –  w grze wcielamy się we właścicieli parku z dinozaurami, którzy konkurują ze sobą, aby zbudować jak najlepszy i najbardziej opłacalny park. Gracze muszą zbierać surowce, projektować i budować atrakcje, zatrudniać pracowników i oczywiście sprowadzać dinozaury. Wszystko to w atmosferze rywalizacji, ponieważ każdy gracz chce zbudować najbardziej wciągający i spektakularny park, by przyciągnąć jak najwięcej odwiedzających. Gra oferuje wiele wariantów rozgrywki, a także różne poziomy trudności, dzięki czemu z łatwością dostosuje się do potrzeb graczy o różnym doświadczeniu. Gra ma swoje wady (odsyłam do recenzji Reda), ale dla mnie nostalgiczny klimat sprawia, że kompletnie mi nie przeszkadzają!

2. ZATOKA KUPCÓW – w grze poprowadzimy, prowadzącego swój własny sklep na wyspie handlowej. Każdy sklep oferuje inny towar, a gracze muszą sprytnie obsługiwać swoich klientów i dostarczać im odpowiednie towary, by zdobyć punkty zwycięstwa. Cała zabawa tkwi w tym, że każdy gracz będzie inaczej wytwarzał towary: Kapitan będzie pływał po morzach, szukając ukrytych skarbów, Alchemiczka, warzyła magiczne eliksiry, Kowal kuł przedmioty w swojej kuźni, a Chronomanta będzie skakał w czasie, szukając artefaktów w innych epokach. Kupując dodatki, będziemy mieli jeszcze więcej możliwości, dzięki czemu gra na pewno szybko się nam nie znudzi.

1. WIECZNA ZIMA – to strategiczna gra planszowa, w której gracze wcielają się w przywódców plemion, próbujących przetrwać w świecie nawiedzonym przez lodową erę. Rozgrywka składa się z czterech rund, w których gracze muszą gromadzić surowce, budować osady, rozwijać technologie i walczyć z wrogami. Kluczowym elementem gry jest system wyboru akcji, w którym każdy gracz musi wybrać jedną z czterech dostępnych akcji tak, żeby zmaksymalizować zyski. Wieczna Zima oferuje wiele opcji strategii i taktyk, dzięki czemu każda rozgrywka jest inna. Gra zawiera mnóstwo mechanik, w tym elementy deckbuildingu, które umożliwiają graczom personalizację swojej talii kart i dostosowanie jej do własnej strategii. Najśmieszniejsze jest to, że gra wcale nie porwała mnie od samego początku, ale z każdą kolejną partią nabierała mocy. Dla mnie z Zatoką Kupców tworzą idealny team przepięknych gier, które zasługują na duże uznanie 2022 roku.

No i to by było na tyle. Tak jak pisałem na początku, wydaje mi się, że kilka gier mogłoby namieszać w tym rankingu, ale niestety nie we wszystko udało się zagrać (Sukcesorzy, patrzę na Was!). Przygotowywując się do tego wpisu, zrobiłem rachunek sumienia i stwierdzam, że pomimo tego, że rok 2022 nie był wybitny, to mimo wszystko był naprawdę niezły! 😉

Na koniec lista gier, w które w ogóle nie grałem: Origins: Pierwsi budowniczowie, Diuna: Planeta intryg i konfliktów, Machina Arkana, Małe Epickie Galaktyki, War Chest, Wyspa Kotów, Przygody Robin Hooda, Wojna Nemo, The Shadow Planet, Horrified, Wielki Mur, The Thing, Dobry rok, Libertalia, Małe epickie Podziemia, Stranger Things: Attack of The MindFlyer, Koty, Baśniowa gospoda, Oriflamme: Pożoga, Batman: Wszyscy kłamią, Ganimedes, Ry-bitwa, Zwierzęcy Front, Cubitos: Ryzykowny Wyścig, San Francisko, Imperium Antyk i Legendy, Wild Space, Kamienna Mandala, Sobek, Masters of the Universe: Battleground, Gniew Aniołów, Od Zmierzchu do Świtu, Dinokalipsa, Władca Kości, Black Rose Wars, Oltree, Szabla i Krew, Overboss, Massive Darkness 2: Hellscape, Pakal, Miasta Luny, Kur-Nu-Gi, Super Mega Fajna Gra, Atiwa, Dzikie Serengeti, Gra dla młodych buntowniczek, Minecraft Portal Dash, Splendor Pojedynek, Eleven, HeroQuest, Ostatnia Wiadomość, Skytear Horde, Demeter, W stronę słońca.