PANDEMIC: Szybka Reakcja
- AUTOR GRY: Kane Klenko
- ILUSTRATORZY: Jasmine Radue, Atha Kanaani, Bree Lindsoe
- WYDAWNICTWO: Z-MAN GAMES / POLSKI WYDAWCA: REBEL
- ILOŚĆ GRACZY: 2-4
- CZAS GRY: wg pudełka – 20 min / wg naszych doświadczeń – 15-20 min
- STOPIEŃ SKOMPLIKOWANIA ZASAD: NISKI
- CZAS ROZŁOŻENIA GRY: 5 minut
Pandemic: Szybka Reakcja to gra kooperacyjna czasu rzeczywistego. Wcielicie się w niej w członków jednostki reagowania kryzysowego. Jest to grupa specjalistów powołana przez światowe rządy celem szybkiego działania w sytuacjach poważnego zagrożenia. Aby nie tracić nawet chwili, centrum dowodzenia, magazyny oraz laboratoria zostały ulokowane w nowoczesnym samolocie umożliwiającym błyskawiczne poruszanie się pomiędzy miejscami wymagającymi interwencji. Wszystko czego potrzeba jest produkowane na pokładzie, wszystko poza jedną rzeczą – czasem. To jak szybko i skutecznie będziecie działali oraz jak dobrze będziecie współpracowali zadecyduje o Waszym końcowym sukcesie lub porażce.
Czas rzeczywisty – klepsydra dołączona do gry odmierza wspólny czas, który gracze mają na wykonanie swoich akcji.Rzuty i zarządzanie kośćmi – każdy gracz na początku swojej tury rzuca wszystkimi dostępnymi aktualnie kośćmi w swoim kolorze. Dopuszczalne są dwa przerzuty dowolnej ilości kostek. Wyniki z kości zostają następnie wykorzystania w celu przeprowadzenia akcji, część z nich będzie służyła do produkcji zapasów, część do poruszania samolotu, wszystkie zaś umożliwiają graczom poruszanie się pomiędzy pomieszczeniami wewnątrz samolotu.
Kompletowanie zestawów – w celu zwalczenia kryzysu gracze będą musieli uzbierać, a następnie zrzucić nad zagrożonym miastem zestaw konkretnych zapasów. To jakie surowce będzie trzeba wykorzystać określają karty kryzysów.
Zarządzanie losowością (push your luck) – za każdym razem gdy gracze zdecydują się wyprodukować dowolną ilość konkretnego surowca zdejmują wszystkie przydzielone do danego pomieszczenia kostki, a następnie przerzucają je aby określić jaka ilość odpadów została przy tej okazji wytworzona. Za każdym razem gdy na kości wypadnie symbol z okrągłą obwódką należy przesunąć znacznik na torze odpadów o jedno pole do przodu za każdy taki wynik. Tor ten należy stale kontrolować i wykonywać akcję recyklingu, gdyż przesunięcie żetonu na jego ostatnie pole skutkuje natychmiastową porażką.
CO PRZYPOMINA?
Zdecydowanie widać tutaj podobieństwo do innego tytułu stworzonego przez tego autora, a mianowicie FUSE oraz do wydanej jakiś czas temu gry kościanej Pandemic: Lekarstwo.
- Bardzo proste zasady i łatwe ich tłumaczenie powodują, że w krótkim czasie od rozłożenia właściwie zaczynamy grać.
- Bardzo ładne wykonanie.
- Szybka i emocjonująca rozgrywka.
- Możliwość łatwego stopniowania poziomu trudności.
- Świetnie sprawdza się jako szybki filler pomiędzy cięższymi tytułami.
- Większość rozgrywek będzie wyglądała bardzo poodobnie. Autorzy dodali warianty mające urozmaicić kolejne partie, jednakże skupiają się one raczej głównie na jej utrudnianiu.
- Kolory kości mogłyby nieco bardziej się od siebie różnić.
- Często w trakcie gry powstaje spore zamieszanie.
- Gra jest podatna na występowanie tzw. syndromu lidera, objawiającego się tym, że jeden gracz podejmuje decyzje za wszystkich.
Pandemię planszową w jednej z wielu wersji jakie są obecnie dostępne na rynku zna pewnie każdy kto chociażby troszeczkę interesuje się grami planszowymi. Legacy, Cthulhu czy Upadek Rzymu to tylko kilka z wydawanych w ostatnim czasie wariacji na temat tej klasycznej już gry.
W dużym skrócie, w grach z tej serii musicie sprawnie współpracować, aby w jak najkrótszym czasie zwalczyć pojawiające się na planszy kryzysy – min. wirusy, przedwieczni, barbarzyńcy. Jak w tym zacnym gronie prezentuje się wydana ostatnio w Polsce gra kościana Pandemic: Szybka Reakcja? Przekonajmy się!W Szybkiej Reakcji połączycie swoje siły, żeby w ramach specjalnie utworzonej grupy specjalistów (poruszającej się po świecie nowoczesnym samolotem) likwidować pojawiające się w największych miastach globu kryzysy. W swoich akcjach będziecie wytwarzać rzeczy takie jak energia, woda czy pożywienie po to aby z biegiem gry dostarczać je potrzebującym. Wszystko to ograniczone jest przez upływający nieubłaganie czas.Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy po otwarciu pudełka to bardzo ładnie wykonane kości, na których oparta jest cała rozgrywka. W każdej swojej turze będziecie przerzucali wszystkie niezablokowane aktualnie kostki, by następnie wykorzystać je do wykonania akcji. Poruszanie się wewnątrz samolotu jest możliwe dzięki dowolnej ikonce. Każdy inny rodzaj akcji ma przypisany do siebie symbol, co oznacza, że produkcja prądu wymagać będzie rzucania piorunów, natomiast poruszanie się do sąsiednich miast będzie wymagało ścianki z samolotem. Jak wiadomo, nawet pomimo dostępnych przerzutów, nie tak łatwo uzyskać na kostkach dokładnie tyle symboli ile jest nam w danym momencie potrzebne, dlatego żeby na przykład wyprodukować wodę konieczne będzie zużycie na ten proces kilku własnych tur lub pomoc innych współgraczy. Należy przy tym wszystkim pamiętać, iż wszystkie kości położone aktualnie na planszy są zablokowane i do momentu ich zdjęcia gracz nie będzie mógł ich używać podczas kolejnych ruchów, to z kolei znacznie ograniczy jego przyszłe działania.Tym co najbardziej łączy ten tytuł z podstawową Pandemią jest konieczność poruszania się pomiędzy miastami, aby tam pomagać mieszkańcom. Za każdym razem gdy będziecie chcieli zwalczyć jakiś kryzys, konieczny będzie przelot nad określone miasto w celu dokonania w nim zrzutu z surowcami potrzebnymi do jego zażegnania. Tutaj pojawia się pewna trudność. Logika wskazuje, że najlepiej byłoby cały czas wytwarzać towary na zapas, żeby móc bez problemu zwalczyć każdą kolejną kartę pojawiającą się w przyszłości, jednakże pojemność samolotowego magazynu jest ograniczona, a co za tym idzie będziecie zmuszeni do planowania na bieżąco, któremu miejscu chcecie pomóc w pierwszej kolejności. Jakby tego wszystkiego było mało w momencie produkcji wytwarzane są odpady, których ilość należy bezwzględnie kontrolować, gdyż ich nadmiar natychmiastowo kończy rozgrywkę.Skoro już o końcu rozgrywki mowa, wypadałoby wspomnieć o tym czego będzie Wam brakowało w tej grze najbardziej – czasu. Załączona w pudełku klepsydra odmierza początkowo czas do pojawienia się kolejnego kryzysu, a po tym gdy wszystkie z nich zostaną już umieszczone wokół planszy staje się ona zegarem odliczającym czas jaki pozostał do zakończenia rozgrywki. Jeśli uda Wam się wyczyścić wszystko przed jego upływem, wygraliście. To ile razy będziecie mogli w trakcie partii obrócić klepsydrę będą określały żetony, których część będzie dostępna od samego początku, a część będziecie zdobywali w zamian za skuteczną pomoc w miastach.Szybka Reakcja to tytuł , który w wielu aspektach przypomina pozostałe gry z logiem Pandemic, jednakże moim zdaniem należy traktować go jako luźne nawiązanie do innych gier z tej serii. Rozgrywka nie przekracza z reguły 20 minut i daje zupełnie inne odczucia, głównie przez szybko upływający czas. Do gry z tego powodu wkrada się nieco chaosu i w odróżnieniu od chociażby klasycznej Pandemii często nie mamy czasu na podjęcie najbardziej optymalnej decyzji, co może być tym bardziej utrudnione jeśli weźmiemy pod uwagę, że nasze akcje wyznaczane są przez to jakie rezultaty uzyskamy na kościach. Nie twierdzę jednak przy tym, że jest to zła gra. Jest to bardzo przyjemny fillerek, który przy swojej drobnej chaotyczności daje sporo frajdy. Mnie osobiście gra przypadła do gustu i mogę ją polecić z czystym sumieniem jeśli poszukujecie planszówki oferującej krótką rozgrywkę, podczas której dużo się dzieje. Mam tylko jedno zastrzeżenie. Jeśli oczekujecie, że będzie to kolejny tytuł podobny do tych z serii Pandemic, które zamieszkują już na Waszym regale, to polecałbym jeśli macie taką możliwość sprawdzenie w planszówkowej kawiarni, poprzez wypożyczalnię gier lub u znajomego czy i Wam taki model rozgrywki również odpowiada.Na koniec kilka słów o wykonaniu. Wszystko co znajdziemy w pudełku zostało wyprodukowane z solidnych materiałów i powinno służyć przez długie lata. Jedyna rzecz, która może trochę przeszkadzać, to barwy kości, które z racji tego, że nie mają jednolitego koloru mogą być trudne w szybkim odróżnieniu, a jak wiadomo – w tej grze czas i SZYBKA REAKCJA są kluczowe Jest to jednak drobny problem, z którym da się na dłuższą metę żyć.