SHARDS OF INFINITY

  • AUTOR GRY: Gary Arant, Justin Gary
  • ILUSTRATOR: Aaron Nakahara
  • WYDAWNICTWO: Stone Blade Entertainment, Ultra PRO / POLSKI WYDAWCA: Portal Games
  • ILOŚĆ GRACZY: 2-4
  • CZAS GRY: wg pudełka – 30 min / wg naszych doświadczeń – 20-40 min.
  • STOPIEŃ SKOMPLIKOWANIA ZASAD: łatwy
  • CZAS ROZŁOŻENIA GRY: 2 min.
tematyka gry

Machina Nieskończoności, zaprojektowana do zaginania rzeczywistości, podporządkowała sobie wszystkie nacje. Jednak po długotrwałym niewolnictwie, ruch oporu zniszczył urządzenie, a świat pogrążył się w chaosie. Z tych trudnych czasów powstały cztery frakcje:
Homodeus – hybrydy ludzi i maszyn, jednoczące się dla przetrwania.
Splot – grupa schroniona w Otchłani, połączona z mroczną energią.
Knieja – walcząca o przywrócenie naturze zniszczonego świata w zrujnowanych przez odłamki lasach.
Porządek – mnisi, którzy przechowują wiedzę i mają duchową więź z cyfrową rzeczywistością.

Odłamki Machiny przyciągają się, zyskując moc i wpływy. Tylko ten, kto zdoła połączyć je ponownie, opanuje boską moc Nieskończoności. Wojna między frakcjami jest nieunikniona. Wybierz stronę, po której staniesz.

mechanika

Podział tury składa się z trzech faz:

FAZA ZAGRYWANIA – podczas tej fazy możesz wykonać poniższe akcje w dowolnej kolejności:
– zagraj karty z ręki, aby uzyskać klejnoty, moc, zdrowie, biegłość (doświadczenie), a także inne efekty
– wyczerp bohaterów, aby uzyskać ich efekty
– rekrutuj dowolną liczbę sojuszników lub bohaterów, opłacając ich koszt w klejnotach. Umieść zrekrutowane karty na swoim stosie kart odrzuconych
– zagraj bez rekrutacji dowolną liczbę najemników, opłacając ich koszt w klejnotach i przenosząc ich z rzędu centralnego do swojej strefy zagrywania, natychmiast zyskując ich efekt
– raz na turę możesz użyć zdolności skupienia swojej postaci, wydając jeden klejnot, aby zdobyć jeden punkt biegłości (doświadczenia)
– użyj mocy do niszczenia bohaterów przeciwników

FAZA ATAKU – przydziel pozostałe punkty mocy swoim przeciwnikom. Obrażenia nie muszą być rozdzielane równo pomiędzy postaciami. Po przydzieleniu obrażeń, gracze, których postaci zostały zaatakowane, mogą ujawnić dowolną liczbę kart, które mają na ręku i zawierają tarcze. Robią to, aby zapobiec obrażeniom o wartości równej sumie tarcz.

FAZA ZAKOŃCZENIA – umieść każdego najemnika zagranego bez rekrutacji na spodzie talii centralnej, przenieś każdego sojusznika ze swojej strefy zagrywania na swój stos kart odrzuconych (bohaterowie pozostają w grze), umieść wszystkie niezagrane karty z ręki na swoim stosie kart odrzuconych, a następnie dobierz 5 kart ze swojej talii.

Co przypomina?

  • Star/Hero Realms
  • Cthulhu Światy
  • Terrors of London
  • Pojedynek Superbohaterów DC
plusy
  • znany deck builder z 3 twistami
  • wbudowany dodatek dodający asymetryczności
  • tryb „krwawa jatka na 3 graczy”
  • słowa kluczowe na kartach wraz z ich opisem
minusy
  • beznadziejne liczniki
  • instrukcja mogłaby być lepiej napisana
  • zaledwie „neutralne” grafiki
  • pomimo informacji na pudełku, to nie jest gra dla 4 graczy
  • nie licząc 3 twistów, gra jest klonem Star Realms
punkt widzenia
Green

Shards of Infinity to dynamiczna gra karciana osadzona w klimatach sci-fi, która stanowi klon popularnej gry Star Realms. Od swojego pierwowzoru różnią różnią go trzy unikalny twisty.

Po pierwsze, każda postać w grze ma swój własny poziom, który można zwiększać w trakcie rozgrywki, a niektóre karty są od niego zależne. To wprowadza nowy aspekt strategiczny i umożliwia budowanie unikalnych talii. Po drugie, istnieje możliwość zakupu kart z rynku i ich natychmiastowego użycia, bez konieczności powiększania talii. To daje graczom większą kontrolę nad rynkiem i umożliwia bardziej dynamiczną rozgrywkę. Po trzecie, mamy możliwość obrony przed atakiem innych graczy przy pomocy tarcz. Teraz kupując karty, warto jeszcze popatrzeć, czy karta nie może nas ochronić w następnych turach.

Gra oferuje również mechanikę budowania talii, która, choć popularna na rynku, wciąż dostarcza dużo radości i satysfakcji. W Shards of Infinity mamy do dyspozycji cztery frakcje reprezentowane przez cztery kolory kart. Każda frakcja ma swoje unikalne umiejętności i strategie. Fioletowy kolor koncentruje się na szybkim zadawaniu obrażeń, zielony zajmuje się leczeniem, szarobrązowy skupia się na kartach bohaterów, a niebieski w pewnym sensie łączy wszystkie kolory razem, wprowadzając różnorodność do rozgrywki.

Grafiki w Shards of Infinity są neutralne – nie zachwycają, nie obrzydzają (patrz Terrors of London), a już na pewno nie zapadają w pamięć. Natomiast warto zauważyć, że plansze graczy są dość duże i nieporęczne, a zawarte na nich liczniki zdrowia i doświadczenia cholernie niewygodne. Zdecydowanie lepiej poszukać sobie alternatywnych, bardziej kompaktowych znaczników, lub jakiejś prostej apki.

Warto również wspomnieć, że choć Shards of Infinity obsługuje od 2 do 4 graczy, najlepiej sprawdza się w rozgrywkach dwuosobowych, chociaż istnieje tryb o nazwie „Krwawa jatka na 3 graczy”, który faktycznie działa bardzo dobrze.

Podstawowe pudełko gry ma wbudowany dodatek, który zwiększa pulę kart i dodaje lekką asymetrię do frakcji. Warto zacząć grę od razu z tym dodatkiem, aby w pełni wykorzystać potencjał gry i cieszyć się większą różnorodnością.

Jednym z pozytywnych aspektów Shards of Infinity są słowa kluczowe umieszczone na kartach wraz z ich wyjaśnieniem. Dzięki temu, przy pierwszych rozgrywkach, nie ma wątpliwości co do funkcji i działania poszczególnych kart, a wraz z doświadczeniem wystarczy rzucić okiem na słowo kluczowe, aby od razu wiedzieć, co możemy zrobić.

Niestety, instrukcja gry Shards of Infinity może być nieco problematyczna dla nowych graczy. Choć zawiera wszystkie niezbędne informacje, sposób ich przedstawienia i organizacji może być nieco niejasny. W niektórych przypadkach brakuje także odpowiednich przykładów, co może wprowadzać pewne zamieszanie w zrozumieniu zasad i mechaniki gry.
Jednak warto zaznaczyć, że jeśli masz już doświadczenie z innymi grami karcianymi, takimi jak Star Realms, Hero Realms, Cthulhu Światy czy Terrors of London, instrukcja Shards of Infinity nie stanowi większego problemu. Wielu elementów rozgrywki można łatwo zrozumieć, odwołując się do wcześniejszych doświadczeń z podobnymi grami.

Podsumowując, Shards of Infinity to dynamiczna gra karciana osadzona w klimatach sci-fi, która wprowadza kilka unikalnych elementów do gatunku. Jeśli posiadasz już Star Realms, czy Hero Realms, zwłaszcza z dodatkami, lub nie przeszkadzają Ci grafiki w Terrors of London, to Shards of Infinity niekoniecznie musi być koniecznym dodatkiem do Twojej kolekcji. Jednakże, jeżeli nie masz jeszcze żadnej z tych gier, to moim zdaniem Shards of Infinity jest najciekawszą opcją spośród nich. Oferuje ciekawą mechanikę budowania talii, unikalne twisty związane z poziomem postaci i natychmiastowym użyciem kart z rynku, oraz różnorodność dzięki czterem frakcjom. Mimo pewnych niedociągnięć, takich jak niewygodne liczniki czy instrukcja, gra nadal dostarcza sporo przyjemności dla fanów gatunku.

Green 7.5/10

Grę do recenzji przekazało nam wydawnictwo Portal.