RES ARCANA

  • AUTOR GRY: Thomas Lehmann
  • ILUSTRACJE: Julien Delval
  • WYDAWNICTWO: Sand Castle Games / POLSKI WYDAWCA: REBEL.pl
  • ILOŚĆ GRACZY: 2-4
  • CZAS GRY: wg pudełka: (brak informacji) /
    wg naszych doświadczeń: 30-40 min.
  • STOPIEŃ SKOMPLIKOWANIA ZASAD: średni (-)
  • CZAS ROZŁOŻENIA GRY: 3 minuty

W grze RES ARCANA wcielasz się w rolę potężnego Maga i rywalizujesz o kontrolę nad starożytnymi monumentami i enklawami mocy. Używasz magicznych esencji i przedmiotów, by tworzyć artefakty, korzystać z ich mocy i kontrolować smoki. Mag, który zdobędzie najwięcej punktów, zostanie zwycięzcą! Gra się kończy, gdy podczas sprawdzania warunku zwycięstwa którykolwiek z graczy ma co najmniej 10 punktów.

ZARZĄDZANIE RĘKĄ KART – Autor gry postawił na interesujący minimalizm. Każdy z graczy otrzymuje na starcie rozgrywki 8 losowych kart – muszą one wystarczyć, aby zbudować mały silniczek ekonomiczny, bowiem innych kart przez całą rozgrywkę nie dociągniemy. Każdy z graczy ogląda swoje karty, ustala z grubsza taktykę, tasuje je wszystkie, dociąga 3 z nich i rozpoczyna się pierwsza runda. W swojej turze możemy:
ZAGRAĆ KARTĘ (po opłaceniu jej ewentualnego kosztu w Esencjach, tak nazywane są podstawowe surowce w Res Arcanie),
ODRZUCIĆ KARTĘ, aby pozyskać Esencje,
ZAJĄĆ MONUMENT lub ENKLAWĘ MOCY (Budynki, które leżą na środku stołu. Gracz, który zdecyduje się zająć dany budynek musi opłacić jego koszt w Esencjach, a następnie kładzie go przed sobą – będzie on dawać specjalne benefity/akcje do końca rozgrywki),
UŻYĆ MOCY KOMPONENTU (specjalnej zdolności zagranej wcześniej karty, Enklawy, Monumentu lub Maga),
SPASOWAĆ.

ZRÓŻNICOWANE ZDOLNOŚCI GRACZY – Na początku rozgrywki wszyscy gracze otrzymują również 2 losowe karty Magów. Wybierają 1 z nich, drugą odrzucają. Mag to postać, która zapewnia nam specjalną zdolność na całą rozgrywkę (np. pozwala zagrywać karty o obniżonym koszcie, otrzymywać więcej Esencji (surowców) lub dociągać więcej kart na rękę). Warto wybrać Maga w ten sposób, aby jego specjalna zdolność współgrała z naszą ręką 8 kart.

I to w zasadzie 95% zasad gry. Wygrywa gracz, który na koniec dowolnej rundy uzbiera 10 punktów zwycięstwa (które są na kartach, monumentach, enklawach). Cały nacisk rozgrywki jest położony na jak najefektywniejsze wykorzystanie swoich 8 kart, w jakiej kombinacji je zagrywać i na które Enklawy Mocy i Monumenty polować. To czysty wyścig po punkty.

STOPIEŃ LOSOWOŚCI – Średni (-). Otrzymujemy losowe karty w losowej kolejności ale posiadamy spory wachlarz narzędzi, aby tej losowości przeciwdziałać.

CO PRZYPOMINA?

  • Race for the Galaxy,
  • Osadnicy: Narodziny Imperium,
  • Królestwa Północy.
  • Skondensowana, dynamiczna rozgrywka,
  • Przyjemne decyzje do podjęcia,
  • Bardzo dobre wykonanie, wielki plus za plastikowy pojemniczek na Esencje,
  • Nieskomplikowane zasady,
  • Czas rozgrywki zamykający się w 40 minutach.
  • Szkoda, że nie ma większej ilość kafli Enklaw Mocy, zwiększyłoby to nieco różnorodność rozgrywek,
  • Czasami startowe karty jednego gracza będą obiektywnie lepsze od tego, co wylosował inny gracz. (Wprowadziliśmy małą korektę w zasadach, która pozwala graczowi na początku rozgrywki odrzucić 8 kart i dociągnąć nowe jeżeli uważa, że jego startowa ręka jest za słaba).
  • Przy 4 graczach Res Arcana delikatnie traci na dynamice. Najlepiej grało nam się w składach 2 i 3-osobowych.

Co tu dużo pisać – Tom Lehmann w formie! Minimalizm mechaniczny Res Arcana zdecydowanie przypadł nam do gustu. W pewnym sensie ta gra jest łamigłówką logiczną, bowiem po wylosowaniu 8 kart startowych tylko od nas zależy jaki silniczek z tego ułożymy. Kombinujemy jak najefektywniej połączyć zdolności naszych kart z mocą maga, z magicznymi przedmiotami (bonusy wybierane na 1 rundą), a także z potencjalnymi Monumentami i Enklawami Mocy, które możemy zająć w przyszłości. Daje to mnóstwo satysfakcji i przyjemnego mrowienia w mózgu. Nie doświadczymy tutaj też syndromu układania pasjansa – stale będziemy obserwować poczynania przeciwników, którzy mogą nas atakować i zająć budynki. Rozłożenie gry jest błyskawiczne, wszystkie Esencje mają swoje miejsce w plastikowym pojemniku, a dzięki klarownym kartom pomocy ikonografia bardzo szybko staje się zrozumiała. Świetnie działa na 2 i 3 osoby i są to przez nas rekomendowane składy osobowe. Przy 4 graczach Res Arcana nieco zwalnia i traci na dynamizmie, ale oczywiście nadal działa i może sprawiać dużo radości. Jeżeli jesteś fanem Osadników: Narodziny Imperium, Królestw Północy lub innych gier karcianych z budowaniem silniczka ekonomicznego to istnieje duża szansa, że polubisz się także z Res Arcaną, która moim zdaniem robi dokładnie to samo, co wspomniane powyżej tytuły, a w nieco bardziej skondensowany sposób.

P.S. – Został już zapowiedziany dodatek