Poradnik prezentowy 2024 „jeden przeciw wszystkim”

Wraz z innymi partnerami Planszeo przygotowujemy dla Was świąteczny poradnik zakupowy: https://planszeo.pl/poradnik-prezentowy. Naszym zadaniem jest stworzenie listy polecanych gier w kategorii „jeden przeciw wielu”. Na początek gry łatwo dostępne (przynajmniej na czas pisania tego poradnika), które spokojnie możecie zamówić jeszcze przed Świętami ;).

A.D.E.L.E. to mroczna gra osadzona w świecie kosmicznego horroru. Na pokładzie statku kosmicznego Deimos, buntująca się sztuczna inteligencja przejmuje kontrolę, eliminując załogę z zimną precyzją. Jeden z graczy wciela się w tytułową sztuczną inteligencję, a reszta w astronautów, którzy muszą wypełnić swoją misję i unieszkodliwić A.D.E.L.E.. Gra opiera się na blefie i dedukcji – załoga musi współpracować i planować swoje ruchy, przewidując działania sztucznej inteligencji, podczas gdy ich przeciwnik manipuluje i blokuje ich postępy.
https://planszeo.pl/gry-planszowe/a-d-e-l-e/opis

TERRORSCAPE to gra osadzona w opuszczonej, wiktoriańskiej posiadłości. Gracze wcielają się w Ocalałych, którzy muszą współpracować, by uciec przed bezwzględnym Zabójcą czającym się w mroku.
Ocalali szukają pięciu kluczy do wolności lub próbują naprawić radio, by wezwać pomoc, wykorzystując znalezione przedmioty i ukryte przejścia. Zabójca, kierując się pozostawionymi śladami, używa swoich zdolności, by eliminować ofiary jedna po drugiej. Czy uda się przetrwać noc, czy posiadłość pochłonie kolejne dusze? Terrorscape łączy napięcie, strategię i współpracę w emocjonującym wyścigu o przetrwanie.
https://planszeo.pl/gry-planszowe/terrorscape

CITY OF THE GREAT MACHINE to gra planszowa osadzona w mrocznym świecie steampunkowego Wiktorianizmu, gdzie ludzkość staje się celem sztucznej inteligencji, znanej jako Wielka Maszyna. Konflikt rozgrywa się między siecią AI kontrolującą latające miasto a grupą bohaterów dążących do rewolucji. Grę można rozgrywać nie tylko w trybie jeden przeciw wielu, ale także w pełni kooperacyjnie, lub nawet solo. Miasto w tej grze składa się z ruchomych dzielnic, których układ zmienia się w trakcie gry, zapewniając unikalność każdej rozgrywki. Ciekawym mechanizmem, jest to, że bohaterowie mogą omawiać swoje plany tylko w obecności Wielkiej Maszyny, co wymaga kreatywności przy omawianiu swoich ruchów.
https://planszeo.pl/gry-planszowe/city-of-the-great-machine

LISTY Z WHITECHAPEL / TAJEMNICA WHITEHALL te gry są na jednej pozycji, ponieważ jedna jest reimplementacją drugiej, dzięki czemu są bardzo podobne do siebie. W obu jeden z graczy wciela się w Kubę Rozpruwacza, a reszta w policjantów, którzy próbują go znaleźć. Kuba wykonuje swoje ruchy zapisując pola na kartce, a policjanci przemieszczają swoje pionki jawnie po planszy. Gracz wcielający się w mordercę musi sprytnie planować swoje ruchy, a jego gra opiera się głównie na trzymaniu nerwów na wodzy, podczas gdy dla policjantów to czysta dedukcja. Moim zdaniem gra błyszczy dla 3-4 graczy, ponieważ Kuba słyszy knowania śledczych, co daje najwięcej emocji. Główną różnicą w tych grach, jest to, że w Listach Kuba po każdym morderstwie musi wrócić do swojej kryjówki, podczas gdy w Whitehall od razu kieruje się do następnej ofiary, dzięki czemu Whitehall jest trochę szybsze, ale Listy mają dodatkową możliwość złapania Kuby poprzez znalezienie jego kryjówki. No i w Whitehall są (tanie) figurki a w Listach zwykłe pionki. Na tę chwilę Whitehall niestety dostępne jest tylko w jednym sklepie i to po angielsku.
https://planszeo.pl/gry-planszowe/tajemnica-whitehall
https://planszeo.pl/gry-planszowe/listy-z-whitechapel

ALONE przenosi graczy w mroczne, klaustrofobiczne przestrzenie kosmicznej bazy. Jeden z graczy wciela się w samotnego astronautę, Bohatera, który próbuje przetrwać w nieznanej, pełnej niebezpieczeństw bazie. Jego przeciwnicy, agenci Zła, ukryci w ciemności, kontrolują potwory i zastawiają pułapki, aby uniemożliwić mu ukończenie misji.
To, co wyróżnia Alone, to ogromna różnica w perspektywie między bohaterem a agentami zła. Bohater widzi tylko niewielki fragment mapy, oświetlony latarką, podczas gdy przeciwnicy mają pełny widok na całą bazę. Ta asymetria sprawia, że rozgrywka jest pełna napięcia i wymaga zarówno sprytu, jak i dedukcji.
W pudełku znajdziemy wszystko, czego potrzebujemy, aby przenieść się w kosmiczny horror: figurki potworów i bohaterów, modułowe elementy map, karty akcji, przedmiotów i misji, żetony do śledzenia zdrowia i zasobów oraz wiele innych elementów. Bogate wyposażenie pozwala na stworzenie wielu różnych układów bazy i zapewnia dużą różnorodność rozgrywki.
Alone polecam osobom, szukającym nietuzinkowych dungeon crawlerów, w którym role są odwrócone.
https://planszeo.pl/gry-planszowe/alone

Teraz polecę dwie gry, które są o wiele trudniej dostępne i nie zostały wydane po polsku, ale są na tyle dobre, że warto rozejrzeć się za nimi.

MIND MGMT to asymetryczna gra planszowa oparta na mechanice dedukcji i ukrytego ruchu, osadzona w świecie pełnym intryg i zdolności parapsychicznych. Historia gry opowiada o tajnej organizacji Mind MGMT, która kiedyś ratowała świat przed globalnymi kryzysami, jednak z czasem uległa korupcji i obecnie dąży do globalnej dominacji. Przeciwko niej występują zbuntowani agenci, którzy, wykorzystując swoje umiejętności, próbują powstrzymać jej złowrogie plany.
Rozgrywka polega na rywalizacji między graczem kontrolującym Mind MGMT a resztą uczestników, wcielających się w agentów. Gracz sterujący organizacją ukrywa swoje ruchy na mapie, starając się odwiedzać lokalizacje zgodne z wylosowanymi cechami i korzystając z pomocy Nieśmiertelnych, którzy utrudniają przeciwnikom zdobywanie informacji. Zbuntowani agenci dedukują położenie Mind MGMT, zadając pytania i analizując odpowiedzi, a do śledzenia tropów używają suchościeralnych notatek.
Mind MGMT wygrywa, jeśli uda jej się zrekrutować 12 nowych członków lub przetrwać 16 tur, podczas gdy zbuntowani agenci muszą schwytać przeciwnika, trafnie wskazując jego aktualne położenie.
Gra wymaga znajomości języka angielskiego, ponadto jest ciężko dostępna, ale jej niesamowicie klimatyczne wykonanie i ciekawy sposób dedukcji sprawiły, że musiałem umieścić o niej wspomnieć.
https://planszeo.pl/gry-planszowe/mind-mgmt-the-psychic-espionage-game

JAWS to gra planszowa inspirowana kultowym filmem „Szczęki”, która oddaje jego napięcie i emocje w dwóch odmiennych fazach rozgrywki. Jeden z graczy wciela się w groźnego rekina ludojada, który atakuje turystów wokół wyspy Amity, podczas gdy pozostali gracze grają jako Brody, Hooper i Quint, starając się go powstrzymać.
Pierwsza faza, Amity Island, to etap tajnego ruchu, w którym rekin porusza się po wodach wokół wyspy, atakując pływaków i unikając wykrycia. Gracze wcielający się w łowców próbują zlokalizować rekina, jednocześnie ratując zagrożonych turystów.
Druga faza, The Orca, przenosi rozgrywkę na pokład tonącej łodzi, gdzie następuje finałowe starcie. Brody, Hooper i Quint, uzbrojeni w broń i sprzęt, próbują przewidzieć, gdzie rekin zaatakuje, aby skutecznie go powstrzymać. Tymczasem rekin zyskuje element zaskoczenia, uderzając w nieoczekiwanych momentach.
Gra wiernie oddaje atmosferę klasycznego thrillera, łącząc strategię z napięciem i dynamiczną akcją. Dzięki asymetrycznej mechanice oferuje różnorodne doświadczenia zarówno dla gracza wcielającego się w rekina, jak i dla łowców. To doskonały wybór dla fanów filmów i emocjonujących gier strategicznych.
Gra podobnie do Mind MGMT nie została wydana w Polsce, więc polecamy tylko osobom znającą język angielski. UWAGA gra ma dwie wersje – jedna wydana przez Ravensburgera, a druga przez Shuffle Retro. My polecamy tą wersję od Ravensburgera!
https://planszeo.pl/gry-planszowe/jaws